Relevante data fra alle tilsyn som utføres skal rapporteres inn til DSBs sentrale database, også kjent som Sambas.
Cubit synkroniserer data mot Sambas over natten.
Status
I Cubit kan det komme to Sambas-relaterte statuser på tilsyn:
Ikke sendt til Sambas.
Det tar som regel et døgn fra et tilsyn er ferdigstilt, til det blir sendt til Sambas. Hvis et tilsyn ikke dukker opp under "Fakturerbare" i rapporten, så er det mest sannsynlig at data fra tilsynet ikke har blitt sendt til Sambas enda, eller at tilsynsrapporten ikke er sendt. Data på tilsynet må sendes til Sambas før den registreres under "Fakturerbare" i rapporten.
Feilet til Sambas.
Det kan være at SKS eller DLE som har utført tilsynet, har registrert feil org. nr. i Cubit. Typiske tilfeller er at det er org. nr. på hovedenheten som er registrert, og ikke underenheten som faktisk har utført tilsynet. Du kan sjekke org. nr. inne på Systeminnstillinger > Brukertilgang > Selskap. Overføring til Sambas kan også feile hvis resultatområde er 0. Tilsyn må ha gyldig resultatområde for at det skal sendes til Sambas.
Regler
Det er tre regler i forbindelse med overføring av data til Sambas
- Rapport eller avslutningsbrev (avslutningsdokument) må være sendt ut.
- For dokumentkontroller må status være "avsluttet" eller "vedtak fattet" før oversendelse.
- Vi venter i 24 timer etter at avslutningsdokumentet er sendt, før data oversendes til Sambas.