Brukertilsyn er et særskilttilsyn på lik linje med eiertilsyn, bare at det gjelder brukere av en bygning. Noen ganger kan xuville gå et brukertilsyn på en bygning som ikke er særskilt brannobjekt. Dette blir da et enkeltvedtak om særskilttilsyn på brukere.
Eksempel
La oss se på et eksempel hvor vi ønsker å opprette brukertilsyn på et lagerhall.
1. Gå inn på en bygning. Sørg for at du er på fanen "Bygningsinformasjon".

2. Naviger deg ned til feltet "Virksomheter". Du huker av på en av brukerne.

3. Toppbaren blir mørkegrå, og du får opp en knapp som sier "Opprett enkeltvedtak om særskilttilsyn". Trykk på denne, og saken opprettes.

4. Gå så videre til saksgang og inn på "Enkeltvedtak".

5. Du vil se at den ligger i oversikten for "Enkeltvedtak".

6. Trykker du på enkeltvedtaket vil du komme inn på saken. Endre gjerne på tittelen ved å trykke på redigeringsikonet, og trykk på "Godkjenn enkeltvedtak".

7. Nå er den klar til å planlegge for gjennomføring tilsyn. Følg vanlig prosedyre for dette.
