Når et pålegg er sendt ut har mottaker mulighet til å klage på vedtaket. Mottaker har normalt tre ukers klagefrist. Klageknappen blir tilgjengelig etter at et pålegg er sendt ut. Prosessen er lik for boligtilsyn, feiing og særskilttilsyn.


Mottaker sender skriftlig klage på e-post eller brev, og du må opprette klagen i Cubit.


Vi skal se på følgende tema:


Opprette klagesak

Slik gjør du:

  1. Åpne saken.
  2. Trykk på "Opprett klage", denne er tilgjengelig på alle faner i saken.


  3. Du får velge om saksgang skal fortsette som vanlig eller sette på pause. I dette eksempelet velger vi "Sett hele saken på pause".


  4. Bekreft valget ved å trykke på "Opprett klage".

    Merk! Har du sendt ut vedtak om tvangsmulkt kan den også settes på pause.



Registrere klagesak

Når du har valgt en av handlingene blir du ført direkte inn i klagesaken. Saken ligger også under "Klage" i "Saksbehandling".

 


La oss registrere klagen. Slik gjør du:

  1. Trykk på fanen "Behandling".


  2. Du tar stilling til følgende punkter, og fyller ut skjemaet.
    • Avise klagen: Hvis klagen ikke har ankommet til rett tid eller har klagerett
    • Etterspørre med dokumentasjon: Om informasjon ikke er tilstrekkelig
    • Grunnlag til klage: Utvalget av vedtak her varierer ut fra hvor du er i saksgangen.


  3. Når du har fylt ut, så kan du trykke "Godkjenn" eller "Send til klagenemnd", vi velger "Godkjenn" i dette eksemplet.


  4. Når du godkjenner/avviser får du mulighet til å legge inn en kommentar til brevet som går ut til mottaker.


  5. Trykk på "Godkjenn klage".
  6. Klagen venter nå på godkjenning fra leder.



Når klagen er godkjent og du går tilbake til saken har du følgende skjermbilde.



Omgjøre vedtak

Etter godkjent klage, kan du velge å omgjøre pålegget/vedtakene som er sendt ut.


Slik gjør du:

  1. Trykk på "Omgjøre vedtak".


  2. Bekreft ved å trykke på "Annuler og opprett nytt vedtak".



Når vedtaket er omgjort går det ut et vedtak om omgjøring av vedtak. Dette dokumentet setter du opp under "Andre utsendinger" for alle sakstyper i "Systeminnstillinger".



Sette opp dokumentet

Inne på hver enkelt sakstype finner du "Andre utsendinger". Der ligger det et steg som heter "Omgjøre vedtak". Det er her du setter opp dokumentet som vil gå ut dersom noen velger å omgjøre et vedtak. Det er en utsending for det å omgjøre et vedtak uavhengig om det gjøres via en klagesak eller et annet sted i saksgang, og det settes opp her.