Vi skal her ser nærmere på sidemannskontroll, både fra utfører som sender og en kollega som mottar.

Følgende tema skal vi gå gjennom:



Utfører - sender sidemannskontroll

Når du som utfører har gjennomført særskilttilsyn kan du sende melding om sidemannskontroll til en kollega. Dette skjer på sammendraget av tilsynet. 


Slik gjøres det:

  1. Trykk på "Sammendrag".


  2. Se over sammendraget, og bla nedover siden.
  3. Trykk deretter på "Sidemannskontroll".


  4. Velg hvem som skal utføre sidemannskontrollen.
  5. Legg inn eventuelt inn en kommentar.
  6. Trykk deretter på "Send til sidemannskontroll".


  7. I sammendraget kan du se at meldingen er sendt.



Hvordan avbryte en sidemannskontroll

Du har mulighet å avbryte en sidemannskontroll.


Slik gjør du:

  1. Gå inn i saken.
  2. Velg "Sammendrag".
  3. Bla ned på siden, og trykk på "Avbryt sidemannskontroll".





Kollega/mottaker - mottar sidemannskontroll

Hvis du er mottaker vil du få opp sidemannskontrollen på dashbordet ditt under "Saksgang" -> "Sidemannskontroll". Om du har satt på varsling, vil det også komme varsling på e-post og/eller varslingssenteret.

 
(Se egen artikkel om varslingssenter, om du ønsker å se om du har satt på varsling eller ikke)



Åpne sidemannskontrollen

Det er flere måter å åpne sidemannskontrollen på

  • via melding fra varslingssenteret, da kommer du rett in saken
  • fra "Saksbehandling", her velger du "Sidemannskontroll" fra feltet "Saksgang"
  • fra "Dashboard" i boksen "Saksgang" - "Sidemannskontroll"

 

I dette eksemplet tar vi utgangspunkt fra "Dashboard".


Slik gjør du:

  1. Trykk på "Sidemannskontroll".


  2. Finn feltet "Sidemannskontroller" i sakgangssiden.


  3. Trykk på saken du skal utføre kontrollen på, i dette tilfelle er det bare listet opp 1 sak.


  4. Du åpner saken, og blir ført direkte inn til sammendraget.



Legge inn kommentar

Du har mulighet å legge inn kommentarer på saken til utfører(sender). Dette gjøres med (+) symbolet på hver av de enkelte feltene. 


La oss se på et eksempel. Vi ser i dette tilfellet at utfører har glemt å legge inn tekst i anmerkningen.


Slik legger du inn en kommentar:

  1. Trykk på (+) symbolet ved siden i "Anmerkningsfeltet".


  2. Du får opp en dialogboks, hvorav du kan legge inn en kommentar.


  3. Trykk på "Lagre", for å lagre kommentaren.
  4. Felter som har kommentar i seg vil vise med "Dialog" symbol.



Sende tilbake til utfører

Slik gjør du:

  1. Bla lengre ned på sammendraget.
  2. Trykk på "Send tilbake til utfører med kommentarer".


  3. Saken får da status om at sidemannskontroll er ferdigstilt, og hvor mange kommentarer det er gitt.


Merk! Det er mulighet at sidemannskontrolleren kan ferdigstille og sende rapporten også. Dette er en rutine hvorav dere kan bli enig i organisasjonen hvordan dette kan gjøres. Trykk da "Ferdigstill og send rapport".



Utfører - ferdigstiller tilsynet

Når mottaker har sendt tilbake sidemannskontrollen, vil saken ligge under "Ferdige sidemannskontroller". Dette finner du enten i "Dashboard" eller i "Saksbehandling".




La oss ferdigstille rapporten, slik gjør du:

  1. Trykk på "Ferdige sidemannskontroller: x".
  2. I sakgangsiden, velg saken du skal åpne.


  3. I sammendraget til saken vil du se at det er lagt inn 1 kommentar.
    (Uløste kommentarer er merket med en uthevet bakgrunnsfarge)


  4. Trykk på "Dialog" symbolet for å åpne kommentaren.
  5. Når du har løst saken, trykk på "Marker som løst".


  6. Når saken er løst ser du at "Dialog" symbolet går over til grått.


  7. Du kan nå ferdigstille rapporten. Bla ned i sammendraget og trykk på "Ferdigstill og send rapport".


  8. Oppdaterer nettleseren, så vil du se at du har 1 sidemannskontroll mindre.