Vanlig spørsmål (FAQ) - oversikt



Hvorfor står det at gebyr er fjernet når det er en avtale/kontrakt i fagsystemet (Komtek)?

Det er fordi røykløpet er blitt satt inaktivt og da skal det ikke faktureres for denne lengre. Eiendommen må ha aktivt fyringsanlegg (aktivt røykløp og ildsted) for at det skal trigge gebyr. Det er brannvesenet som må være master for feiedata, da det er de som utfører tilsyn og har best oversikt over hvor det er aktive fyringsanlegg. Hvis det er spørsmål om selve dataen, må brannvesenet kontaktes.



Hvorfor viser det kun en linje i gebyrfilen selv om bruksenheten har flere skorsteiner, hvor samtlige er feiet?

I Cubit faktura er det mulig å filtrere på linjer per matrikkelenhet og linje per bygning. Dvs. hvis en eiendom har eks 3 bygninger kan dere velge å splitte de på ulike linjer og fakturere de separat.



Hvorfor viser kolonnen 0 når det er skorstein der? 

Kolonnen Grunnlag sier noe om hvor mange løp det er på bygningen idet filen tas ut. Der det står 0, kan du se at Merknad-kolonnen sier FjernetPlombert. Der det står 3, men dere sier dere har 2 gebyr i dag, har det kommet et til løp siden sist. Grunnlagskolonnen sier noe om antall løp i bruk.



Hvorfor får jeg ikke riktig antall endringer med i endringsfilen?

(Eller hvorfor mangler jeg en endring i endringsfilen?)

Hvis dere ikke får riktig antall endringer med i filen kan det være verdt å sjekke om det er overført kontrakter fra Cubit tilsyn. Hvis endringer har skjedd etter disse kontraktene er blitt overført, vil det nemlig ikke komme med i filen.


Hvorfor mangler en endring i
endringsfilen? 


Hvordan kvalitetssikrer jeg dataen som kommer ut i Fakturamodulen?

Dette kan dere gjerne benytte rapportmodulen vår til å sjekke. Vi har opprettet en egen undergruppe som heter "Fakturarapporter" som viser ulike typer data. 



Hvordan oppdaterer jeg priser i Cubit faktura?

Du oppdaterer priser på samme måte som du legger inn nye. Du kan derfor se brukerbeskrivelsen som tar for seg å sette opp gebyr i Cubit Faktura.



Hvordan kan jeg gi enkelte huseiere fritak fra gebyr?

Det er ulike måter en kan gi fritak på. Et standard kostnadsoppsett for gebyr gjennom Cubit er å sette at alle bruksenheter med aktivt fyringsanlegg skal få gebyr.


  1. Sette fyringsanlegg inaktivt. Hvis en vil gi fritak fra gebyr, er det ofte i sammenheng med at fyringsanlegget ikke brukes lengre, at det er inaktivt. Så en kan velge å sette fyringsanlegget inaktivt. Da vil ikke denne bruksenheten regnes med i gebyrgrunnlaget, da det kreves aktivt fyringsanlegg.
  2. Attributter. Alternativt kan dere bruke attributter. Dere kan opprette en attributt som eksempelvis heter "Ingen faktura", og sette opp i kostnadsinnstillingene at denne attributten skal ikke bli truffet av gebyret. Når dere da setter denne attributten på en bruksenhet, vil denne "attributten" hindre bruksenheten i å få gebyr.
  3. Ekskludere spesifikke parametre. Det er også mulig å hindre at spesifikke bruksenheter får gebyr. Det kan i kostnadsoppsettet ekskluderes spesifikke bygningskoder, brenselstyper, risiko, skorsteinstype,feie/tilsynsfrekvens, etc.


Hvordan sørger jeg for at fritidsboliger i kommunen får riktig fritidsbolig-gebyr?

I kostnadsinnstillingene kan du spesifisere hvilke bygningstyper som gebyret skal treffe. Når dere setter opp gebyret for fritidsbolig, velger du at gebyret kun skal gjelde for fritidsboliger. Dere må også huske å ekskludere fritidsboligen fra det vanlige gebyret som skal treffe boliger.



Jeg trenger å få oppdatert gebyr for en bestemt måned, hvordan gjøres det?

For å få oppdatert gebyr for en bestemt måned (f.eks. oktober), må dere generere en ny gebyrfil.

Gebyrfilen inneholder alltid de oppdaterte gebyrene for valgt termin og måned.



På en eiendom er det tre bruksenheter med tre ulike eiere som skal få hver sin faktura. Hvordan setter jeg dette opp?

Vi ser at dette ofte kan være et hyttefelt hvor det er flere eiere, men på samme matrikkeleiendom. For å sørge for at hver eier får sin egen faktura, må eiendommen splittes i Cubit. 

  1. Søk først opp matrikkeleiendommen det gjelder. 
  2. Gå så inn på en av bruksenhetene, og bla ned til Fakturer som egen eiendom. Her står det "Nei" om bruksenheten ikke er splittet. 
  3. Trykk på redigeringsikonet og skift til "Ja". Denne får automatisk delnummer 1. 
  4. Gå så til de andre og sett andre delnummer, for eksempel 2 og 3. 
  5. Gå så til eiere på alle bruksenhetene og sørg for at riktig eier står som fakturamottaker.



Ved opprettelse av kontrakter - Hva er årsaken til at noen kontrakter ikke blir gjennomført/ overført?

Årsaken kan være:

  1. Feil varenummer, for eksempel når varenummer er endret i faktureringen, men kostnadsinnstillingene ikke er oppdatert og fortsatt har de gamle numrene.
    1. Dere må oppdatere slik at de samsvarer med hverandre.


  2. Det kan oppstå mislykkede kontrakter hvis det er en tjenestefeil på faktureringssiden, så det kan være en bug eller en nettverksfeil osv. Vanligvis vil dette føre til mange mislykkede kontrakter.
    1. Noter ned antall "Ikke gjennomført"
    2. Prøv å starte opprettelse av kontrakter på nytt
    3. Sammenlign tallene, er det like siffer kan årsaken være nevnt i punkt 1. Hvis ikke ta kontakt med oss på Chat.