Når tilsyn har forfalt til vedtak vil saken ligge under "Pålegg". I dette eksemplet skal vi gå gjennom sak for særskilt. Forskjell på særskilt og bolig/feiing er at hos særskilt oppretter vi pålegg på avvikene, mens boligtilsyn/feiing gjøres på saken.
Åpne en sak
Slik gjør du:
- Gå til "Saksbehandling".
- Trykk på "Pålegg".

- Under feltet "Pålegg" har du en liste over alle saker som ligger klar for videre behandling. I dette eksemplet har vi 23 saker inne på vent.

- Du kan sortere ved å trykke på kategoriene synkende/økende etter alfabetet, dato eller nummer.

- Dere åpner en sak ved å trykk på den. I dette tilfellet tar vi den som ligger øverst.

Behandle saken - opprette vedtak
Når du har åpnet saken må du gå til fanen "Behandling" for å behandle saken. Vi skal her vise et eksempel på hvordan du oppretter et vedtak/pålegg med varsel om bruksnekt.
Slik gjør du:
- Trykk på fanen "Behandling".

- Under "Avvik" vil du se avvik(-ene) som har forfalt til pålegg. Dette ser du at under "Frist" og "Status" får rød skrift og har status "Forfalt til pålegg". I tillegg har det kommet en varselboks hvor det står "Klar til vedtak" med knappen "Opprett vedtak" knapp.

- Trykk på "Opprett vedtak".
- Du får opp følgende vindu opp for utfylling. Du setter en frist, og vurder om det skal sendes bruksnekt eller tvangsmulkt. Legg inn begrunnelse og eventuelt kommentar til vedtaket/pålegget. I dette eksemplet blir det bruksnekt.

- Trykk på "Send til godkjenning".
- Vedtaket sendes til godkjenning til din seksjonsleder.

Godkjenner vedtaket
Seksjonslederer blir varslet om at nytt pålegg ligger klar til godkjenning. Varselet er synlig under "Varselsenter" og/eller e-post hvis dette er satt opp.

Slik kan du som seksjonsleder godkjenne:
- Gå inn i saken, for eksempel via "Varselsenter" eller "Pålegg" i "Saksbehandling".
- Trykk deretter på fanen "Behandling".

- Les gjennom avviksteksten og vedtaket, og godkjenn/send tilbake til behandler. I dette tilfellet godkjenner seksjonsleder vedtaket, trykk på "Godkjenn".

- Vedtaket er klar til å sendes til mottaker.
Sende vedtaksbrev til mottaker
Når leder har godkjent vedtaket, kan du sende vedtaksbrevet til mottaker.
Slik gjør du:
- Åpne saken fra "Pålegg" i "Saksbehandlingen".

- Gå til fanen "Behandling", og trykk "Send brev". Du kan eventuelt legge til kommentar i kommentarfeltet.
Det er også en god rutine å se på forhåndsvisning av brevet før du sender den.
- Her står det hvor mange som vil motta brevet. Bekreft ved å trykke på "Send brev".

- Bra, du har nå sendt pålegg til mottaker. Du vil se i saksgangen at brev om pålegg er sendt.
