Når tilsyn har forfalt til vedtak vil saken ligge under "Pålegg". I dette eksemplet skal vi gå gjennom sak for særskilt. Forskjell på særskilt og bolig/feiing er at hos særskilt oppretter vi pålegg på avvikene, mens boligtilsyn/feiing gjøres på saken. 


Åpne en sak

Slik gjør du:

  1. Gå til "Saksbehandling".
  2. Trykk på "Pålegg".
    Bildetekst: Pålegg i saksbehandling

  3. Under feltet "Pålegg" har du en liste over alle saker som ligger klar for videre behandling. I dette eksemplet har vi 23 saker inne på vent.
    Bildetekst: Pålegg felt i saksgang

  4. Du kan sortere ved å trykke på kategoriene synkende/økende etter alfabetet, dato eller nummer.
    Bildetekst: Sorter etter kategori

  5. Dere åpner en sak ved å trykk på den. I dette tilfellet tar vi den som ligger øverst.
    Bildetekst: Åpne en sak



Behandle saken - opprette vedtak

Når du har åpnet saken må du gå til fanen "Behandling" for å behandle saken. Vi skal her vise et eksempel på hvordan du oppretter et vedtak/pålegg med varsel om bruksnekt.


Slik gjør du:

  1. Trykk på fanen "Behandling".
    Bildetekst: Gå til behandlingsfane

  2. Under "Avvik" vil du se avvik(-ene) som har forfalt til pålegg. Dette ser du at under "Frist" og "Status" får rød skrift og har status "Forfalt til pålegg". I tillegg har det kommet en varselboks hvor det står "Klar til vedtak" med knappen "Opprett vedtak" knapp.
    Bildetekst: Forfalt til pålegg og klar for opprette vedtak

  3. Trykk på "Opprett vedtak".
  4. Du får opp følgende vindu opp for utfylling. Du setter en frist, og vurder om det skal sendes bruksnekt eller tvangsmulkt. Legg inn begrunnelse og eventuelt kommentar til vedtaket/pålegget. I dette eksemplet blir det bruksnekt.
    Bildetekst: Opprett pålegg - utfylling av informasjon

  5. Trykk på "Send til godkjenning".
  6. Vedtaket sendes til godkjenning til din seksjonsleder.
    Bildetekst: Vedtak klar for godkjenning



Godkjenner vedtaket

Seksjonslederer blir varslet om at nytt pålegg ligger klar til godkjenning. Varselet er synlig under "Varselsenter" og/eller e-post hvis dette er satt opp.

Bildetekst: Varsel om godkjenning i varselsenter


Slik kan du som seksjonsleder godkjenne:

  1. Gå inn i saken, for eksempel via "Varselsenter" eller "Pålegg" i "Saksbehandling".
  2. Trykk deretter på fanen "Behandling".
    Bildetekst: Gå til fanen behandling

  3. Les gjennom avviksteksten og vedtaket, og godkjenn/send tilbake til behandler. I dette tilfellet godkjenner seksjonsleder vedtaket, trykk på "Godkjenn".
    Bildetekst: Leder godkjenner vedtaket

  4. Vedtaket er klar til å sendes til mottaker. 


Sende vedtaksbrev til mottaker

Når leder har godkjent vedtaket, kan du sende vedtaksbrevet til mottaker.


Slik gjør du:

  1. Åpne saken fra "Pålegg" i "Saksbehandlingen".
    Bildetekst: Feltet pålegg i saksgang

  2. Gå til fanen "Behandling", og trykk "Send brev". Du kan eventuelt legge til kommentar i kommentarfeltet.
    Det er også en god rutine å se på forhåndsvisning av brevet før du sender den.
    Bildetekst: Send brev fra fanen Behandling

  3. Her står det hvor mange som vil motta brevet. Bekreft ved å trykke på "Send brev".
    Bildetekst: Bekreft sending av brev

  4. Bra, du har nå sendt pålegg til mottaker. Du vil se i saksgangen at brev om pålegg er sendt.