Vi skal se på hvordan du kan benytte virkemiddel når en sak har forfalt til virkemiddel eller klar til vedtak. Dette gjelder sak for særskilt tilsyn. Du finner saken både under "Pålegg" og "Klar til vedtak" i "Saksbehandling". 


Slik gjøres det:

  1. Gå til "Saksbehandling", og trykk på "Klar til vedtak".


  2. Velg saken fra "Klar for vedtak" oversikten.


  3. Trykk på fanen "Behandling".


  4. Gå til avviket som er klar for virkemiddel, og trykk på "Benytt virkemiddel".


  5. Legg inn inn startdato, og gjøre rede for om du ønsker å bruke "Bruksnekt" eller "Tvangsmulkt", og legg inn begrunnelse. Ved bruk av tvangsmulkt må du i tillegg velge type tvangsmulkt som er enten "Dagsmulkt" eller "Engangsbeløp".


  6. Trykk på "Send til godkjenning", når du er ferdig.


  7. Saken venter nå på godkjenning av seksjonsleder.



Seksjonsleder godkjenner

Når saken er sendt til godkjenning, vil seksjonsleder få varsel på dette fra varselsenteret. Saken ligger også i "Godkjennelse av vedtak" i "Saksbehandling" eller "Dashboard".


Bilde: Viser varsel fra "Varselsenteret". Trykker du på den går du rett til saken.



Slik gjør du som leder å godkjenne vedtaket:

  1. Gå inn i saken for eksempel via "Saksbehandling". Trykk på "Godkjennelse av vedtak".


  2. Velg saken fra oversikten til "Godkjennelse av vedtak".


  3. Trykk på fanen "Behandling".


  4. Kontroller avviket/saken, og trykk på "Godkjenn" for å godkjenne bruksnekten.


  5. Bruksnekt er nå aktiv, og dokument er sendt til mottaker.



Saken er flyttet til "Bruksnekt" oversikten.