Vi skal vise hvordan du kan legge til ny og slette en hendelse i saksgangen. Vi anbefaler at du leser gjennom "Om saksgang" for å forstå oppsettet og grunnleggende informasjon om saksgang.
Følgende tema skal vi se på:
Legge til ny hendelse
Vi skal bruke en demo sakstype for å vise et eksempel, prosessen er det samme for alle sakstyper selv som saksgang er annerledes. I dette eksemplet legger vi til ny hendelse for "Saksgang". Og vi ønsker at innbygger får varsel på SMS 7 dager før tilsyn/kontroll.
Slik gjør du:
- Gå til "Systeminnstillinger" og velg en sakstype du skal endre på.

- Trykk på "Legg til hendelse".

- Du får opp nytt vindu. Trykk på nedtrekksmenyen "Hendelsestyper".

- I dette tilfellet velger vi "Påminnelse på tilsyn"

- På toppen ser du en beskrivelse av hendelsestype som er valgt. Du starter med å legge inn tittel til hendelsen og når varselet skal gå ut.

- Under "Utsendelsesmetode" må du gjøre rede for om det skal sendes til første mulig kanal eller alle. I dette eksemplet velger vi "Send til første mulige kanal".

- Trykk deretter på "Legg til kanal".
- Trykk på nedtrekksmenyen til "Kanal" og velg "SMS". I tillegg må du velge en SMS mal som har en predefinert tekst fra "Kommunikasjon". Opprette ny SMS mal eller endringer gjøres under "Dokumenter | SMSer" i "Saksbehandling".

- Bla ned til "Utsendingsregler", her kan du sette noen regler i forhold til utsendingen. For eksempel at SMS ikke sendes hvis det er mindre enn x dager til aktivitet eller varsel. Det betyr at hvis du oppretter en aktivitet og det er mindre enn x dager så vil ikke denne hendelsen trigges.

- Trykk på "Opprett" for å opprette hendelsen.
- Hendelsen er å lagt til i saksgangen.

Slette en hendelse
For å slette en hendelse gjør du følgende:
- Gå inn i sakstypen.
- Trykk på hendelsen det gjelder.

- Deretter trykk på "Slett".

- Hendelsen er nå fjernet fra listen.
