Innledning
Når du har gjennomført et tilsyn skal dette følges opp og saksbehandles videre. Dette kan i stor grad gjøres manuelt eller så kan dette gjøres automatisk. For alle selskaper, uavhengig av bruk av sakkyndige eller ikke, anbefaler vi minimum en automatisering opp til fatting av vedtak. Automatisering krever at du har satt opp saksflyten korrekt.
Les mer om den her: Lage saksflyt
Behandling av kontroller frem til vedtak
Vi kan ta utgangspunkt i en anleggskontroll som er utført med avvik.

Rapporten er sendt kunde (når det står genereres... holder den på å bli sendt ut) - forhåndsvarselet inneholder også tilsynsrapporten. Ønsker du å se forhåndsvisning av pdf-filen kan du trykke på den aktuelle linjen med dokumentet.
Her vil du også se sambas-status på tilsynet.
Den automatiske saksgangen er satt på som betyr at påminnelse om forhåndsvarselet vil bli sendt ut i henhold til hva som er satt opp i saksflyten. Etter at frist for utbedring er nådd vil denne saken dukke opp - klar til vedtak. Er det ønskelig kan man sette på en saksbehandler som vil være knyttet til saken til den avsluttes (sakkyndige brukere vil bare kunne stå som saksbehandler til vedtak skal treffes).
Man kan endre fristen på utbedring ved behov.
Går man inn på behandlingsfanen vil man også finne en del nyttig informasjon.
Denne rapporten er enda ikke tatt av en el-virksomhet i rettemeldingsportalen og har dermed status "ikke tatt".
Man vil også se at det heller ikke er en rettemelding tilgjengelig her.
Dersom man må behandle saken basert på en manuelt innsendt rettemelding eller av andre grunner ha behov for å godkjenne/velge utgår på et avvik trykker man pilen ved avvik.

Det er også under avvik man har mulighet til å endre avvikstekst og generell kommentar før et evt vedtak. Trykk da pennen til høyre for teksten. Merk at dette vil gjenspeiles på vedtaksbrevet som sendes.

Gjør man endringer vil dette logges helt til høyre i det interne kommentarfeltet.
Når alle avvik godkjennes av DLE eller sakkyndig (frem til vedtak) vil Sak avsluttet-dokumentet som du har satt opp i saksflyt bli automatisk sendt ut.
Selv om du har på automatisk saksgang så vil vi alltid slå av dette om det er kommet inn en rettemelding på saken eller om det er kommet inne en e-post på saken. Det vil da se slik ut på tilsynets saksgang.

I dette tilfellet godkjenner vi for eksempel ett avvik og avviste to. El-virksomheten vil dermed få tilbakemelding på de to avvikene som er avviste. Når disse er svart på igjen vil du få inn all historikk. Pass og på å sjekke melding til installatør til høyre. Dersom du har fått en melding vil du se et rødt tall her.

Rettemeldingsflyten er den samme før, som etter vedtak. Med unntaket at sakkyndige bare kan godkjenne rettemeldinger frem til vedtak.
Direkte vedtak og delvise frakoblinger
Direkte vedtak behandles enkelt i Cubit. Fra saksgang vil du ha en liste over alle direkte vedtak som skal fattes. Disse kan bare fattes av DLE.

Delvis frakobling gjøre også enkelt fra saksbehandling.
Siden avviket er frakoblet vil det ikke være behov for videre oppfølging. Dermed sendes sak avsluttet sammen med tilsynsrapport. Her vil det være spesifisert at avviket må rettes om man skal koble til igjen. Dersom det er andre avvik på saken vil disse avvikene ha normal flyt.
Fatte vedtak
Den automatiske saksgangen stoppes når en sak kommer til vedtak. Uavhengig om en DLE ressurs eller sakkyndig har utført kontrollen må man manuelt inn for å fatte vedtaket.
Når vedtaket er fattet vil den automatiske saksgangen igjen slå seg på og første purring vil bli sendt automatisk om ingenting skjer på saken.
Saksgang etter vedtak
Saker hvor førstegangspurring på vedtak er sendt vil havne under saksgang etter vedtak.
Her vil man ha flere alternativer for videre saksbehandling.

Man kan sende ut en ny purring på saken, sende saken manuelt til DSB for videre sanksjoner, avslutte den som frakoblet eller parkere saken. Parkering av sak er det flere og flere som gjør automatisk. Dette kan settes opp i saksflyten. Parkering av sak betyr at man ikke følger saken opp aktivt. Man henlegger ikke saken eller avslutter den med feil og mangler.