Når tilsyn har forfalt til pålegg/vedtak vil saken ligge under "Vedtak". I denne artikkelen bruker vi anleggskontroll som eksempel, men prosessen er lik for flere av sakstypene i Cubit. Hvis du lurer på hvordan du kan opprette en direkte vedtak under tilsyn/kontroll, så vil du finne artikkelen under kategorien "03 | Planlegging og gjennomføring".


Vi skal se på følgende tema:



Åpne en sak

Du kan åpne sak som er klar for vedtak enten via "Saksbehandling" eller "Dashboardet".


Fra Saksbehandling

Slik gjør du:

  1. Gå til "Saksbehandling".
  2. Trykk på "Vedtak".


  3. Under feltet "Vedtak" har du en liste over alle saker som ligger klar for videre behandling.


  4. Du kan sortere ved å trykke på kategoriene synkende/økende etter alfabetet, dato eller nummer.


  5. Du åpner en sak ved å trykk på den. I dette tilfellet tar vi et anleggskontroll på listen.


Fra Dashboard

Slik gjør du:

  1. Sørg for at du er i "Dashboardet".
  2. Trykk på "Klare for vedtak" under boksen "Tilsyn".

  3. Under feltet "Vedtak" har du en liste over alle saker som ligger klar for videre behandling.



Behandle saken - opprette vedtak

Når du har åpnet saken vil du se hva slags alternativer du kan gjøre når tilsyn har forfalt til vedtak. Disse er tilgjengelig i alle faner i saken. Det er fornuftig å gå til fanen "Behandling", for her kan du se detaljer på funnene og hvilke avvik som gir vedtaket. 


Slik gjør du:

  1. Gå til fanen "Behandling".


  2. Se over saken for å få en oversikt.


  3. Trykk på "Opprett vedtak".


  4. Varselsvindu for opprett vedtak dukker opp. Det er god rutine å se forhåndsvisningen av vedtaksbrevet først. Trykk deretter på "Opprett vedtak" for å bekrefte.


  5. Vedtaket er det sendt til mottaker. Du kan se dette ved å se status i "Saksgang". Vedtaksbrevet ligger også nederst på siden.